CvFabriken.se - Design, Marknadsföring, Konsultation

CVfabriken

Det ledande företaget inom ansöknings-
dokumentation som personliga brev och CV.
Vi arbetar också med karriärutveckling, coachning och intervju-
träning. Vår rådgivning har hjälpt 1000-tals kunder i karriären.


Så här säger våra kunder:

Karin, VD om vårt exekutiva CV-format
Tack för en snabb leverans, jag är imponerad! Skönt när någon annan skriver om mig, betydligt lättare att skriva om en annan person. Kan det vara Jante-lagen?


Johanna - Croupier

"Tack så mycket! Ni gjorde ett suveränt CV. Fick mycket beröm av min nuvarande arbetsgivare."

Johanna,
Croupier

Anpassa ditt personliga brev

Vi har sett otaliga brev som i de flesta fall innehåller samma typer av misstag. Här kommer några av de vanligaste och vad du kan göra för att undvika dem.

Inledningen av det personliga brevet
Ett personligt brev är precis som det låter: personligt. Ta det dock inte till överdrift. Detta är något vi har pratat om med våra kunder otaliga gånger. Börja inte ditt personliga brev med att beskriva dig själv och dina familjeförhållande - exempelvis "Mitt namn är Anna Johansson och är 28 år. Jag bor på landet med min familj och två hundar". En sådan här inledning är vanligare än man tror, men vad förmedlar vi? Låt oss vara ärliga. Det är fullständigt överflödig information, om inte arbetsgivaren söker omplacering för en av medarbetarnas hundar.

Anna kanske hade tidigare arbetat som ekonomiassistent och sökte ett arbete som administratör. Här gäller det för dig att förmedla din bakgrund och viss kunskap i den första meningen. Din uppgift blir sedan att stärka och bygga upp denna tes genomgående i det personliga brevet

Konkreta exempel
För det första är många av de personliga breven alldeles för generella. Alla personliga brev/ansökningsbrev måste anpassas till mottagaren. Med detta menas att du måste analysera dels företaget du söker arbete på samt deras kravprofil för det lediga arbetet. Din andra uppgift är att gå genom dina tidigare erfarenheter och lyfta fram och utveckla några exempel på sådana uppgifter resultat som är relevanta för den tilltänka tjänsten. Kom ihåg att inte skriva generellt, utan var så konkret som möjligt för att framhäva vad just du kan tillföra. Vi brukar dra paralleller med en produkt som ska säljas; vad gör den produkten överlägsen andras produkter? Oftast så är produkterna likvärdiga men det ena företaget har genom marknadsföring profilerat sig bättre än den andra. Likaså är det gällande det personliga brevet, du måste marknadsföra dig som person och berätta vad du kan tillföra genom konkreta exempel. Några exempel på konkreta exempel är:

  • Vad har du presterat i tidigare anställningar?
  • Har du genomfört några åtgärder som förbättrat processer eller effektivitet?
  • Har du överträffat din budget?
  • Implementerat nytt system eller arbetssätt?
  • Fått några utmärkelser?

Din personlighet
Vi har som arbetsmetodik att bygga upp det personliga brevet genom att påvisa din kompetens och utveckla vissa prestationer som du genomfört i din karriär. På så sätt kan arbetsgivaren ofta läsa mellan raderna och förstå vilken slags person som söker arbetet. Dessutom kan det vara bra att förstärka detta genom att i det avslutande stycket utveckla hur dina personliga egenskaper kan tillföra mervärde för den potentiella arbetsgivaren. Undvik dock klyschor som exempelvis "jag har en stor social kompetens".

Layout och avslutning
Den senaste tiden har det varit mycket prat om design och layout av CV och ansökningsbrev. Detta är givetvis en viktig del för att förmedla budskapet av dig som bästa kandidat. Vad som är viktigt att notera är att designen av dina dokument ska förstärka budskapet och underlätta för att snabbt få fram dina styrkor, kompetens och kvalitéer. Ett misstag som många gör är en allt för "tung" design. Tro oss, det behövs inte och är inga många fall till och med kontraproduktivt. Dina dokument ska inte innehålla för mycket text, de ska vara luftiga och lätta för ögat med en god disposition. Undvik att laborera för mycket med färg och form, utan håll det enkelt och effektivt.

Författare: Anna Johansson, Konsult www.cvfabriken.se

 
Copyright Cvfabriken 2006-2014 | Integritetspolicy | Cookies | Bli Partner | Kontakt | Press
Annonser